Hibah Dalam Bentuk al-‘Umra dan
al-Ruqba (Hibah Bersyarat)
Al ‘Umra bermaksud pemberian semasa tempoh hidup
penerima hibah atau pemberi hibah dengan syarat harta tersebut dikembalikan
setelah kematian penerima hibah. Al-‘umra juga bermaksud suatu pemberian yang
bersifat sementara yang merujuk kepada hayat salah seorang sama ada pemberi
hibah atau penerima hibah. Sekiranya penerima hibah meninggal dunia maka harta
yang dihibahkan itu dikembalikan kepada pemberi hibah. Sebaliknya, jika pemberi
hibah meninggal dunia maka harta hibah akan dikembalikan kepada waris pemberi
hibah.
Contoh lafaz hibah al-’umra adalah seperti pemberi
hibah berkata: “tanah ini aku berikan (hibahkan) kepada kamu semasa kamu hidup
dan jika kamu mati maka harta itu kembali kepada aku jika aku masih hidup dan
kepada waris aku jika aku telah mati”.
Manakala al-ruqba pula ialah pemberian dengan
syarat kematian salah satu pihak sama ada pemberi hibah atau penerima hibah
sebagai syarat pemilikan kepada salah satu pihak yang hidup. Al-Ruqba juga
bermaksud suatu pemberian bersyarat yang ditentukan oleh pemberi hibah, di mana
harta hibah akan menjadi milik penerima hibah sekiranya pemberi hibah meninggal
dunia. Tetapi jika penerima hibah meninggal dunia sebelum pemberi hibah maka
harta hibah akan kembali kepada pemberi hibah.
Contoh lafaz hibah al-ruqba adalah seperti pemberi
hibah berkata: “Tanah ini aku berikan kepada kamu sebagai ruqba dan jika kamu
mati dulu maka harta itu kembali kepada aku dan jika aku mati dulu maka harta
itu untuk kamu”.
Para fuqaha. sepakat tidak mengharuskan hibah yang
disyaratkan pemilikannya akan terlaksana pada suatu tempoh masa yang akan
datang.
Majoriti (jumhur) ulamak berpendapat hibah yang
bersifat sementara seperti hibah ‘umra dan ruqba adalah sah tetapi syaratnya
terbatal. Mereka berhujah bahawa jika syarat itu terpakai maka ia bertentangan
dengan kehendak akad hibah itu sendiri. Rasulullah s.a.w bersabda yang
bermaksud:
“Peliharalah
harta kamu dan janganlah kamu (menghibahkannya) secara ‘umra kerana
sesungguhnya sesiapa yang (menghibah) sesuatu secara ‘umra, maka ia menjadi
milik orang yang dihibahkan”. (Riwayat Muslim dan Abu Daud) 4 Sunan
Muslim, kitab al-Hibat, hadis no. 4196.
Sebahagian daripada fuqaha Maazhab Hanbali, Imam
Malik, Imam al-Zuhri, Abu Thur dan fuqaha lain serta qawl al-qadim Imam Syafie
berpendapat bahawa hibah ‘umra adalah harus dan syaratnya sah jika tidak
dinyatakan oleh pemberi hibah bahawa harta yang dihibahkan akan menjadi milik
waris penerima hibah selepas kematian penerima hibah. Ini bermakna harta hibah
akan kembali kepada pemberi hibah selepas kematian penerima hibah.
Sementara pendapat lain pula mengambil pendekatan
bahawa hibah yang bersifat sementara pada hakikatnya bukanlah hibah tetapi ia
adalah ‘ariyah (peminjaman).
Imam Abu Hanifah dan Imam Malik mengharuskan hibah
‘umra tetapi tidak mengharuskan hibah ruqba. Pandangan mereka adalah dengan
berpandukan kepada hadis Rasulullah SAW yang telah mengharuskan hibah ‘umra dan
membatalkan hibah ruqba.
Namun hadis ini dikritik oleh Imam Ahmad kerana ia
tidak diketahui kesahihannya. Mereka juga berpendapat bahawa hibah ruqba ialah
hibah ta.liq ke atas sesuatu yang tidak jelas dari segi tempoh ia akan
terlaksana.
Berdasarkan perbincangan di atas, dapat dirumuskan
bahawa antara isu penting yang membawa perbezaan pandangan di kalangan fuqaha.
tentang hibah ‘umra dan hibah ruqba adalah tertumpu kepada unsur hibah yang
bersifat sementara dan hibah sesuatu yang dita’liqkan dengan hayat seseorang.
Kedua-dua isu ini telah menimbulkan reaksi yang berbeza di kalangan fuqaha.
Mazhab yang mengatakan hibah ‘umra dan hibah ruqba
tidak diharuskan adalah dengan berpandukan kepada hadis Rasulullah SAW:
Maksudnya:
“Janganlah kamu memberi (hibah) sama ada secara ‘umra atau ruqba”. (Riwayat
Muslim) Sahih Muslim, kitab al-hibat, hadis no. 4202.
Mazhab yang mengharuskan hibah ‘umra dan hibah
ruqba pula berhujah dengan hadis:
Maksudnya:
“(Hibah) ‘umra dan ruqba adalah diharuskan bagi mereka”. Sunan Abi
Daud, bab man qala fihi wa li.aqibihi, hadis no. 3556.
No comments:
Post a Comment